Drikkespil
Jeg vil først starte med at sige:
Drik med glæde
drik med måde
drik, men lad forstanden råde
Vi kender alle snyd, mejer, øl-dart, whisky-pool, poker eller de sædvanlige lege som "S(andhed) eller K(onsekvens)" hvor man drikker hver gang man bliver spurgt om noget.
Men hvis du har brug for nogle forfriskende nye drikkespil, så er du kommet til det rigtige sted!
Mor og far (kan spilles sideløbende med andre spil hele aftenen)
Man skal hele aftenen kalde og svare på morens eller farens navn. Hvis fx farens navn er Heino, så skal man kalde ham for Heino resten af aftenen. Bliver han tiltalt Heino (eller evt. også mors navn) uden at svare, så skal han drikke. Glemmer man at kalde ham Heino eller han reagerer, så skal man selv drikke.
Extreme Jumanji
Spillet er simpelt, hurtigt og endnu sjovere. Man skal fx bruge 20 ens glas, vand og vodka eller gin. Nu fyldes 10 med vand og 10 med sprut, så man ikke kan se hvad der i hvad. Nu bruges fx terninger og den der slår lavest skal drikke antallet på terningen i form af glas. Det sjove er at se folks ansigts udtryk da man ikke må tænke eller bruge nogen form for tid når man skal drikke, man skal bare gøre det! Man bliver ved til alle glasne er væk, hvilket ikke tager lang tid, da det sker ofte at to spillere fx. slår det laveste, og derfor begge skal drikke. Spillet har fået sit navn fordi man ikke kan stoppe før alle glas er væk og fordi man ikke kan stoppe i midten af spillet. Derudover kan det ske at man ender med at én skal drikke to og der kun er et glas tilbage, det betyder at der er endnu en ny runde af Extreme Jumanji indtil at det ender med at der skal drikke det resterende tal. Spillet er selvopfundet!
Edward 40 Hands (wiki)
Dette er et meget kendt amerikansk drikkespil. Hver deltager får tapet en 40 oz (lidt over en liter) øl til hver af sine hænder med gaffatape, så de er umulige at få af uden hjælp. Man kan først få hjælp til at få dem af når man har tømt sine flasker. Lige meget hvad - også toiletbesøg! Nogle spiller kun med at man skal have det på en hånd (da det er jo tekniskreg set stadig er 40 oz på en hånd). Dette spil er klart bedst når der er tale om flasker da disse kan blive ekstra kolde. Det er nemlig en stor del af spillet at man har lyst til at blive hurtigt færdig for at kunne mærke sin hånd igen.
Bro
Dette er et meget kompliceret spil, hvor man ikke kan udgå at drikke meget, medmindre man er vildt "heldig/uheldig". Man skal bruge et spil kort, og "broen" lægges til/for en spiller ad gangen, og må derfor gå på tur! Der lægges 4 kort i kort i forlængelse af hinanden, herefter 1 kort på den anden led, og så 4 kort igen i forlængelse af hinanden, bare på den anden side af kortet på den anden led. Spilleren vender nu kort fra den ene ende, og stopper kun for at drikke eller hvis der skal lægges kort på. Hver gang et kort vendes skal der endten drikkes eller vendes videre.
2-9 - sker der ikke noget.
10 - drik 1 tår.
Bonde - drik 2 tåre.
Dame - drik 3 tåre.
Konge - drik 4 tåre.
Es - drik 5 tåre.
Samtidigt skal der lægges antallet af tåre (kortenes drikkeantal) på broen, dvs. den kan blive meget lang næsten med det samme. Kortene lægges i forlængelse af broen, startende på det kort der udløste at der skulle nye kort på. Når man når til det drejede kort skal der drikkes en tår for at krydse broen. Det er meget normalt at man kommer hele kortspillet igennem dvs. 60 tåre.
Simpel
Man kan bruge terninger eller kort. Den der slår eller trækker det laveste, skal drikke 1 tår. Dette spil er bedst hvis man har nogle væddemål kørende på samme tid.
Regler
Dette er et meget hyppigt spillet spil! Man skal bruge et spil kort. Så laver man regler for kortene (god ide at skrive dem ned så der undgås forvirring) og skiftes til at trække et kort rundt om bordet (med uret). Fordelen ved dette spil er at man kan lave nye regler hver gang man spiller.
Her er et eksempel på et sæt regler:
Es = drik en tår selv
2 = drik 2 tåre selv
3 = drik 3 tåre selv
4 = personen til højre drikker 2 tåre
5 = personen til venstre drikker 3 tåre
6 = genre/kategori*
7 = lav regel**
8 = pege på (den man peger på skal drikke 2 tåre)
9 = jeg har aldrig***
10 = fælles skål (alle drikker 2 tåre)
11 (knægt) = herre skål (1 tår)
12 (dame) = dame skål (2 tåre)
13 (konge) = hæld i glas****
Her er endnu et eksempel på et sæt regler:
Es = lav regel**
2 = drik selv 1 tår
3 = giv en tår væk
4 = regel**
5 = rødt kort: person til højre drikker 2 tåre. sort kort: person til venstre drikker 1 tår
6 = rødt kort: person til højre drikker 3 tåre. sort kort: person til venstre drikker 2 tår
7 = fællesskål - drenge
8 = fællesskål - piger
9 = jeg har aldrig***
10 = tissekort*****
11 (knægt) = vandfald******
12 (dame) = genre/kategori*
13 (konge) = hæld i glas****
Forklaringer til regler:
* = Nu siges fx af den person der trak kortet: "Genren er BH-mærker" (personen starter selv). Man skiftes til at sige et BH-mærke rundt om bordet, og den der pludselig ikke kan sige et, skal drikke 5 tåre. Det kunne også være synge en linie af en sang, bilmærker osv.
** = Personen der trækker kortet laver en regel, fx: hver gang det er Lises tur skal hun drikke en tår, eller én skal stå op hver gang han/hun taler. Eller hver gang regel-laveren sætter sin tommelfinger på bordpladen skal de andre gøre det samme og den sidste til at gøre det skal drikke. En regel stoppes når et nyt regelkort kommer på bordet og der laves en ny regel.
*** = Personen der trækker kortet siger fx (nu har man chancen for at røbe noget om andre) "jeg har aldrig haft sex med Lotte", og de/den der har, skal så drikke fx 3 tåre.
**** = Person der trækker kortet hælder noget af hvad nu personen drikker i et stort glas. Det samme gør de næste to der trækker en konge og den der får den fjerde skal så drikke indholdet af glasset - mums.
***** = Man kan indløse kortet for at kunne tisse. Hvis ikke man har et og tisser skal man drikke en halv øl.
****** = Alle begynder at drikke på samme tid, og når personen der trak kortet stopper med at drikke, er det den næstes tur i rækken til at stoppe med at drikke når de vil, hvorved det går videre til den næste.
Øl-memory
Man skal bruge avispapir og en masse forskellige typer øl, men kun to ens af hver. Øllerne pakkes ind og blandes i en bunke. Så deler man sig i hold af 2. Man skiftes nu til at må se to øl (når spillet starter blander man ikke bunken mere), og hvis de er ens gælder det om at drikke dem så hurtigt muligt så man kan nå at være med når det bliver ens tur igen, da man ellers vil blive sprunget over.
Træmand
Man skal bruge 2 terninger. Dette er et meget alsidigt spil som gør det muligt at ændre reglerne som man har lyst til. Her er bare nogle ideer til hvordan man kan gøre. De to terningers øjne lagt sammen fortæller hvad der skal ske!
1 hvis du slår 1 snyder du eller også har du nogle mærkelige terninger!
2 drenge skål
3 pige skål (bemærk at pigerne har fået nr. 3 da det er lidt nemmere at slå dette!)
4 tag et stykke tøj af
5 der laves en regel som fx: man må ikke pege mere overhovedet
6 man kan starte en kategori, og den der ikke kan sige noget nyt skal drikke to tåre
7 skal man drikke to tåre selv
8 alle andre drikker en tår
9 der laves en regel som fx: man må ikke sige "ja" mere
10 der skænkes et shot op til alle (tykke, fede og smalle) som indtages med behag
12 drik selv 3 tåre
Shot Dam
Brikkerne udskiftes med shots. De shots man hopper over drikker modstanderen. Nå spillet er slut drikker vinderen de shots der er tilbage, ud fra den tanke om at den person der vinder ikke skal have den største fordel i det næste spil.
Beer Hunter
Spillet kræver en masse dåseøl. Man er fx to personer og har syv dåser. Nu tages en af dem og gennemrystes af begge spillere. En spiller kikker væk og en den anden blander dåserne så den anden ikke ved hvilken er den rystede. Det samme gentages, nu er det bare den anden spiller der kikker væk og den anden der blander dåserne. Derved er der ikke nogen der ved hvor den stærkt gennemrystede dåse er. Nu åbnes en dåse på skift tæt mod sit eget hovede så det er uundgåeligt at få indholdet i hovedet når den rystede dåse åbnes. Man kan lave ekstra regler som at får man dåsen skal man drikke noget yderligere eller også skal den anden gøre noget. Lille tip for at gøre det til et endnu sjovere spil er evt at kombinere det med spillet "gunshot" eller bare bælle de øl man åbner med det samme, derved opnår man et hurtigere spil og flere der får øl i hovedet.
Skålen
Man skal bruge en stor skål. Skålen fyldes op med hvad man nu har af rester eller har lyst til at biddrag med. Ideen er at skålen skal blive ved med at gå på omgang indtil der er en der tømmer dem. Den der sidder før (derved lige har haft skålen) den som tømmer skålen skal bunde en øl. Det sjove ved denne lej er man fejlbedømmer mængeden i skålen og derved måske tror man kan afgøre sagen til ens egen favør men det ender med at give bagslag.
119
Man skiftes til at drikke og i mens en person drikker skriver den anden 1,2,3,4,5,6 osv. op til 119. Man skifter (hvem der drikker og skriver) efter hver øl der bundes. Den der får skrævet talne op 119 først vinder. Det vil sige jo hurtigere og jo mere man drikker jo færre tal kan den anden skrive og kan derved ikke vinde (nå de 119 først). Straffen er det man har mindst lyst til efter 1 runde, nemlig 1 øl.
Lække kort
Man skal bruge en fuld åbnet ølflaske og et spil kort. Man skiftes til at lække et kort oven på flaskentoppen (i urets retning). Der skal mindst være to hjørner af kortet ud over kanten af de andre kort, så den går ikke at lægge kortene inde på midten! Derved kan man gøre det svært for de andre, og lægge fælder. Den der vælter et kort eller dem alle ned skal drikke flasken (hurtigt) som kortene ligger på. Bedste variant: Den der vælter kortene skal også tage noget tøj af foruden at drikke flasken.
Titanic
Her skal man bruge 6 glas og en terning.... stil glassene op på en række og slå med terningen. Hvis man fx. slår 4, så skal man drikke indholdet af glas 4. Hvis der ikke er noget indhold, så skal man fylde det op, sådan bliver man ved, og det går på tur... hvis alle glas er fyldt undtagen glas nr. 3, og man slår 3, så skal man drikke alle glassene.
Narkohandler
Her skal man helst være mange. Tag så mange kort ud af et kortspil som der er deltagere i spillet så der er et kort til hver spiller. Sørg for at der kun er 1 konge og 1 es blandt disse kort. Kortene blandes nu godt og hver deltager får et kort. Hver deltager kigger nu på sit kort men skal holde det hemmeligt - undtagen den som får kongen. Han skal vise alle at han har kongen. Personen med kongen skal nu være strømer og personen med et es er narkohandler. Personen med et es skal forsøge at lave et signal til en af de andre deltagere. Når en deltager opdage dette signal skal vedkommende sige: "Der er handlet". Nu skal strømeren tage et sluk øl - eller en hel øl. Hvis strømeren ser tegnet skal han sige "BUSTED" og så pege på narkohandleren (personen med et es) og den som han signalerede til. Disse to skal nu vise deres kort. Har strømeren ret skal disse to drikke og tager strømeren fejl skal han drikke. Indviklet? Bare prøv det alligevel!
Ottere
Start med at tage alle 8"ere ud af et spil kort. Læg disse på bordet med billedsiden op så alle kan se dem. Resten af kortene skal deles ud mellem deltagerne. Deltageren ved siden af kortgiveren starter nu. Han skal lægge et kort ovenpå en af de 4 8"ere som er nabo til dette (en nabo til klør 8 vil være klør 7 eller klør 9). Kan vedkommende ikke dette ved nogle af de fire 8"ere så skal vedkommende drikke 1 øl og ligge et tilfældigt af hans kort på en farve (f.eks. spar knægt lægges på spar 8). Det er nu næstes tur. Kan han heller ikke lægge et kort på et af de fire kort som er en nabo må han også drikke og lægge et tilfældigt af sine kort. Kan han ligge en nabo (f.eks. ruder 9 på ruder 8) så fortsætter turen rundt. Sådan fortsætter man indtil ingen har flere kort.
Giv eller tag
Man lægger 6 rækker kort med 6 kort i hver række. En række går vandret. 1. Resten af kortene deles ud til deltagerne. 1. række er giv, 2. række tag, 3. række giv, 4. række tag, 5. række giv og 6. række tag. Man starter med at vende det første kort i række 1. Hvis dette kort er f.eks. en 4"er så må alle med en 4"er på hånden pege på en anden deltager som skal drikke. Man vender så 1. kort i række 2. Alle med et kort med samme værdi skal så selv drikke. Man vender nu 1 kort i 3. række og folk med dette kort må give en anden spiller en drink. Når man har taget 1. kort i alle rækker så begynder man på 2 kort i hver række osv.
Højere eller lavere
Dette er et simpelt spil for to deltagere. En dealer som sidder med kortene starter med at vende det øverste kort i stakken. Nu skal den anden deltager gætte på om det næste kort bliver højere eller lavere end dette kort. Tager han fejl skal han drikke og har han ret fortsætter man blot. Knægt er 11, dame 12, konge 13 og es 14. En variation er at alle billedkort tæller det samme og et vendt billedkort lige efter et andet billedkort (to billedkort lige efter hinanden) så drikker begge deltagere. En anden variation er at hvis gætteren tager fejl drikker han selv men har han ret drikker dealeren. Hver gang man drikker tager man en mundfuld og en øl består så af et aftalt antal mundfulde (5-10). Så sipper man kun til øllen 4 gange skal man bunde den 5. gang.
Kings
Man lægger kortene ud i en cirkel på bordet og hver deltager stiller en øl foran dem. Nu starter en deltager med at trække et kort hvor efter turen går videre til næste deltager som trækker et kort. Hvert kort betyder en ting: Es: Alle drikker 2-5: Personen som trækker kortet må pege på en anden deltager som skal drikke 6-9: Personen som trækker kortet skal selv drikke 10: Man må vælge en af sine nærmeste naboer som skal drikke. Billedkort: Den person som sidst rør ved sin næse skal drikke. Den som trækker kan ikke selv drikke. Vedtag på forhånd hvor meget man skal drikke for hver gang.
Drop mønten
Man tager en serviet og folder den ud over glasset og sætter den fast med en elastik og lægger en 25 øre eller en anden lille mønt oven på servietten. Nu skiftes deltagerne til at brænde et hul i servietten. Den som får mønten til at falde i skal bunde 1 øl. En anden variation er at den som får mønten til at falde i skal give en omgang.
Øl dart
Man kan kun være to deltagere til dette. Hvis man rammer et sort felt skal man tage 1 mundfuld øl, rammer man et hvidt felt skal man ikke drikke, rammer man uden for skiven skal man bunde den øl man har og hente en ny, rammer man et dobbelt eller trippelt felt skal modstanderen tage en mundfuld, rammer man i en af de 2 inderste ringe skal modstanderen drikke 1 øl og rammer man en anden person skal man få fat i en ambulance. 1 øl er her 10 mundfulde.
Magisk terning
Hver deltager nævner et tal mellem 1 og 6 hvorefter en person kaster en terning. Dem som har sagt det tal som terningen viser skal drikke. Det er tilladt for flere deltagere at sige det samme nummer.
Gæt hvor mange
Hver deltager skal have et raflebæger med 3-5 terninger i. Nu skal hver deltager gætte på hvor mange der i alt er slået af dette. En deltager kan f.eks. sige "4 seksere". Det betyder at han tror at der i alt er slået 4 seksere. Alle deltagere skal gætte på hvor mange der er i alt af enten 1"ere, 2"ere, 3"ere, 4"ere, 5"ere eller 6"ere. Når alle har gættet løfter alle deltagere deres bæger. Den som rammer plet eller kommer tættest på må pege på en anden deltager som skal drikke 1 mundfuld øl. 1 øl er 5 mundfulde her. Det er tilladt at se på sine egne terninger før man gætter men man må ikke vise dem til andre deltagere og man må ikke smugkigge ved andre.
Eightball
Dette er ikke den eightball som man kender fra billiard - men man skal dog spille billiard. Man ligger alle kuglerne op i trekanten og en person starter med at bryde. For at sprede dem noget mere ligger man nu den hvide kugle tilbage og den anden person får også lov til at bryde de i forvejen spredte kugler. Nu skulle der være spredt ud over hele bordet. Nu gælder det om at støde til den hvide så den rammer den sorte nummer 8. Man skiftes til at støde så ligesom almindelig pool så er der her strategi i at lave et dårligt oplæg til modstanderen. Hvis en person ikke rammer den sorte skal vedkommende tage en sluk øl. Rammer han en anden kugle før den sorte skal han også tage en sluk øl. Skyder han en kugle i hul skal vedkommende bunde hvad der er tilbage af hans øl. Vedtag på forhånd hvor mange slurke der er i en øl (5-10). På den måde undgår man at en person bare står og savler i hans øl. Man skal hele tiden skiftes til at støde - man har på intet tidspunkt to stød lige efter hinanden.
7-14-21
Alle deltagerne sætter sig i en cirkel. En person starter nu ved at sige 1 og den næste person 2 og næste 3 osv. Nu gælder det om at undgå alle tal som 7 går op i. Så person nummer 6 siger 6 og person nummer 7 skal således sige 8. Siger man et tal som 7 går op i skal man drikke 1 øl (eller et shot af en slags). En variation er at man heller ikke må nævne tal hvor 7 indgår i (eks. 17, 27 og 37).
Navneleg
En person starter med at nævne navnet på en kendt person. Den næste deltager skal så nævne en ny kendt person hvis fornavn starter med det bogstav som kommer først i den forrige nævnte kendtes efternavn. Hvis f.eks. en siger: Michael Jackson kan den næset sige John Travolta og den næste her kan sige Tommy Lee Jones. Mens en person tænker over et navn skal vedkommende drikke øl. Hvis man når at tømme sin øl før man finder på et navn så den som tømte sin øl starte forfra. Hvis en person nævner et navn som allerede er blevet nævnt skal vedkommende bunde resten af sin øl og fylde op igen.
Skuespiller og film
En person nævner et navn på en kendt skuespiller. Nu skal deltagerne i rækkefølge nævne titlen på en film som denne skuespiller har været med i. Den som ikke kan nævne en filmtitel skal drikke 1 øl og nævne en ny skuespiller. Hvis den samme titel nævnes to gange skal den person som gentog den drikke 1 øl og turen fortsætter til den næste. Man kan gøre det samme med musikere/grupper og titler på deres sange.
Øl roulette
Man tager en øl for hver deltager. 1 person går et sted hen hvor de andre ikke kan se ham og ryster en af øllene. Han lægger nu øllene i en pose i en tilfældig rækkefølge. Hver deltager tager nu en øl fra posen - personen som rystede en af øllene skal tage til sidst hvor der logisk nok kun er en tilbage. Hver person holder nu øllen op til munden og alle øl åbnes på samme tid og man bunder med det samme. Den person som fik den rystede øl bliver plasket til og er ude i næste runde. Det er bedst hvis man har nogle dåseøl. Sådan fortsætter man indtil der kun er en tilbage. (Og er man 10 personer fra start, så har han/hun drukket 10 øl *S*)
Pyramide
Læg 15 kort i en pyramide med 5 kort i bunden så 4, 3, 2 og til sidst 1. Der kan kun deltage 1 person pr. gang mens resten ser på. Når denne person er færdig er det så næstes tur osv. Deltageren starter med at vende et tilfældigt kort i række 1 og så et kort i række 2 indtil kortet i toppen er vendt. Men hvis man vender en 10'er, et billedkort eller et es skal vedkommende drikke 1 øl og alle vendte kort skal skiftes ud med nye fra bunken. Nu skal man så starte forfra. De kort som er brugt lægges til side og må ikke bruges før næste spil. Det lyder ikke særlig sjovt men bare prøv det! Hvis man er uheldig skal man igennem alle 10'ere, billedkort og esser.
Rød eller sort
Alle deltagere gætter på om det næste kort er rødt eller sort. Tager de fejl skal de tage en mundfuld. Har de ret må de pege på en som så skal tage en mundfuld og man må godt pege på en anden som har ret. Man må også pege på en som har taget fejl som så skal tage 2 mundfulde. Man må højest gætte på den samme farve 3 gange i streg. 1 øl består desuden af 10 mundfulde.
Op ad åen, ned ad åen
En person udnævnes til dealer. Dealeren giver hver deltager 4 kort som lægges på bordet med billedsiden op så alle kan se kortene. Dealeren vender nu et kort og siger: "tag en". Hvis en spiller har et kort med denne værdi (vendes en 5'er og deltageren har en 5'er) så skal deltageren tage en mundfuld øl og kortet fjernes. Har man to kort af samme værdi skal man drikke for begge kort. Nu vender dealeren næste kort og siger: "tag to". Alle som har et kort med denne værdi skal drikke 2 mundfulde og kortene fjernes. Næste gang er det så 3 mundfuld og så 4 og 5 osv. Indtil ingen spillere har flere kort. Den som sidder med det sidste kort foran sig og bliver sidst færdig bliver dealer i næste runde.
Drunk Driver
Hvis man er mange deltagere her skal man blande flere kortspil sammen for ikke at løbe tør for kort. Man udnævner en person som dealer. Dealeren ligger nu 6 kort foran hver deltager med ansigtet nedad. Nu starter man med deltager nummer 1. Man vender det første kort. Er det ikke et billedkort eller et es fortsætter man indtil alle kort er vendt. Hvis det er et billedkort eller et es skal deltageren tage en mundfuld øl. Desuden får deltageren for en knægt 1 kort ekstra, 2 kort for en dame, 3 kort for en konge og 4 kort for et es. De nye kort lægges bag ved de 6 der er i forvejen med billedsiden ned. Der er 2 måder at spille det på. Enten gør man 1 deltager færdig først hvilket kan tage tid eller man spiller alle deltagernes 1 kort hvor efter man tager alle deltagernes 2 kort, 3 kort osv. Den som er sidst færdig bliver dealer i næste omgang.
Diktator
Hver deltager starter med at trække et kort. Den som får det højeste kort er diktator. Diktatoren deler et antal kort ud til hver deltager - det er op til diktatoren hvor mange. Nu stiller diktatoren nogle krav for hvem der skal drikke. F.eks. alle med ruder, klør, røde kort, ulige kort, med 2 ens osv. For hver gang en deltager opfylder disse krav skal vedkommende tage 1 mundfuld øl og igen er 1 øl 5 mundfulde. Efter dette er det deltageren til venstre for diktatoren som vil blive ny diktator indtil alle har prøvet at være det.
Puste kort
Klassikeren som næsten alle kender. Man lægger en spil kort oven på et glas øl. Nu skiftes man til at puste til kortene. Den som blæser det sidste kort ned skal bunde glasset op fylde det op på ny.
Fisk
Hvis du ikke kender spillet "fisk" i forvejen så skal du først lige lære det. Ellers er øl reglerne sådan her: Hvis du spørger om et kort og modstanderen ikke har så tag en mundfuld øl og et kort fra stakken. Hvis du ud af stakken får et kort så du kan danne et par så peg på en som skal drikke en mundfuld øl og hvis du spørger efter et kort og modstanderen har det skal modstanderen drikke en mundfuld øl. Her er 1 øl cirka 10 mundfulde - men det er svært at holde øje med at der ikke snydes.
Isbakke-ræs
Hver deltager skal have en af de bakker man bruger til at hælde vand i når man ønsker at lave isterninger. Hver deltager fylder alle hullerne i sin bakke med øl. Det gælder nu om at tømme hele bakken først med et sugerør. Den som er sidst færdig skal drikke en øl.
Flydende glas
Man skal have et stor glas næsten fyldt med øl. I dette glas putter man forsigtigt et shotglas i midten så det flyder på øllet. Nu skiftes hver deltager til at hælde lidt whiskey i shotglasset. En som synker glasset så det går ned i øllet skal bunde det hele. Hvis en deltager ryster med bordet så glasset går i eller på anden måde får glasset til at synke skal drikke. På den måde undgår man snyd.
Snur mønten
En deltager snurrer en mønt så den står og snurrer rundt på bordet. Nu skal den anden deltager gætte om det bliver plat eller krone. Når han har gættet skal deltageren som snurrede den rundt slå hånden ned over den så den stoppe. Har den som gættede ret skal den som snurrede drikke og tager han fejl skal han selv drikke. Hvis mønten ikke snurres ordentligt skal den som snurrede mønten drikke og når den at stoppe før der er gættet skal gætteren drikke. Man skal tage en mundfuld øl hver gang man drikker og 1 øl er 5 mundfulde.
Suck and blow
Alle deltagerne skal sidde rimlig tæt sammen i en rundkreds - helst skiftevis pige og dreng. Nu tager man et enkelt spillekort eller en papskåner til øl eller hvad man nu har. Man tager så kortet op til munden og suger ind mens man fører kortet over til naboen som så skal suge ind og overtage kortet og føre det videre til næste nabo. Tabes kortet skal de to som tabte det drikke 1 øl.
Øl-lykkehjulet
En person udnævnes til at være "Bengt". Denne person tænker på et ord og laver så en streg for hvert bogstav i ordet på et stykke papir. Han nævner så hvilken kategori den hører under. Deltagerne skal nu gætte på et bogstav. Gætter deltageren rigtigt går turen videre til næste deltager. Gættes forkert skal deltageren drikke en mundfuld øl før turen så går videre. For hvert rigtig gættet bogstav skriver "Bengt" bogstavet på sin plads over stregen på papiret. Den som gætter ordet må vælge en som skal drikke 1 øl og bliver desuden udnævnt til at være "Bengt" i næste omgang. Et forkert gæt på hvad ordet er straffes med at man skal drikke 1 øl.
3 på stribe
Man fylder 9 glas med øl og stiller dem op i 3 rækker med 3 glas i hver række. Nu gælder det om at få 3 halv tomme eller 3 tomme glas på stribe. Person 1 skal altså drikke et helt eller et halvt glas øl. Den som drikker sidst og får dannet 3 på stribe af enten halv tomme eller tomme glas har vundet. Taberen skal så genfylde glassene til næste spil. Taberen starter det næste spil.
Vægtskålen
Vægtskålen er ikke for de sarte. Man skal bruge en køkkenvægt - helst digital samt en masse øl. Deltagerne åbner hver sin øl og drikker så meget, at de mener, at flasken med indhold nu vejer nøjagtigt et halvt kilo. Den der rammer længst fra, skal betale omgangen. Alle tømmer deres øl og er klar til en ny omgang. Som ekstra straf kan man f.eks. vælge at taberen skal drikke en ekstra øl inden næste omgang.
Kun til kanten
Man skiftes til at hælde øl i et stor glas. Den som får glasset til at flyde over skal bunde det. Man må maksimalt hælde i 3 sekunder før turen går videre til næste deltager.
Puste kort (variant af lægge kort)
Man skal igen bruge en tom ølflaske og et spil kort. Man placeret kortene så de balanceret oven på ølflasken. Spillets formål er at puste et eller flere af kortene af bunken uden at vælte det hele ned (tip: bruge nye, og ikke klistrende kort).
Normale Regler: Ti tåre = en øl. Ture går i urets retning. Hvis man vælter bunken ned koster det en tår og man starter næste runde. Hvis man puster uden at vælte nogen kort ned koster det en tår pr. pust indtil man har væltet et eller flere kort ned eller hele bunken. Hvis man kan puste så mange kort ned, at der kun ligger et kort tilbage, koster det den næste i rækken 5 tåre. Tårene kan gives videre til den næste i rækken hvis man kan puste til kortet, så det drejer en hel omgang uden at falde ned.
Vilde Regler: Samme regler, men den næste i rækken drikker det antal tåre som et kort der vender opad viser når den forgående er færdig med at puste. Hvis man kan puste så mange kort ned at der kun ligger et kort tilbage, koster det den næste i rækken 5 tåre + det antal der står på kortet (1=et es, 13=en konge), hvis det væltes ned. Tårene kan gives videre og fordobles til den næste i rækken hvis man kan puste til kortet, så det drejer en hel omgang uden at falde ned.
Omvendt pyramide
Man skal bruge et spil kort. Kortene lægges på bordet så der først ligger et kort, så to kort, så tre, og man bliver ved til man når 5 rækker med kort, så der i alt er 15 kort lagt ud. Nu gives der fire kort til hver spiller. Det første kort på bordpladen vendes (dvs. det enlige kort). Nu har alle spillere muligheden for at sige at en anden i lokalet skal drikke en tår (kun en tår da det er det første kort, dvs. fx når det er den 2. række er det 2 tåre osv.). Spilleren har nu muligheden for at sige ok og drikke eller sige: det tror jeg ikke på, hvorved spilleren der sagde han skulle drikke skal vise kortet. Har han kortet. skal den udfordrede spiller drikke dobbelt, dvs. 2 hvis det er i første række (dvs. i 3. række skal man, så drikke 6 tåre), men havde han ikke kortet så skal udfordreren drikke det i stedet. Hvis man nu fx har to seksere, og en sekser bliver vendt på bordet, så har man muligheden for at sige til to at de skal drikke uden at risikere noget, for man kan godt sige til flere at de skal drikke uden at have to kort.
Originalen til dette spil hedder Pyramide og spilles ved at vende pyramiden om, dvs. slutte med at tage det enlige kort på bordet, så der ender med ikke at blive drukket så meget i alt, da satsningerne ikke bliver lige så store fordi der er færre af de kort hvor man skal drikke meget.
Højere eller lavere
Man skal bruge et spil kort, jokere tages væk. Spillets formål er at gætte om det næste kort man får er højere eller lavere end det kort man har liggende i forvejen.
Normale regler: En konge er det højeste kort, es det laveste. En spiller starter med at give kort til en af de andre. Når det første kort er lagt skal den spiller der gives kort til gætte om det næste kort er højere eller lavere end det foregående kort. Gætter man rigtigt skal man blive ved indtil man gætter forkert eller indtil man vil give "gættechancen" videre til en anden spiller ("gættechancen" går på skift i urets retning). Man skal havde gættet tre kort rigtigt for at give chancen videre (to kort for den der starter). Når man gætter forkert skal man drikke det antal tåre som der ligger kort i bunken. Hvis det sker at man får to ens kort efter hinanden har man tabt det antal kort der er i bunken i tåre, til gengæld må man lave en regel. Regelen kan være hvad som helst, fx: Man må ikke sige navne. Osv. Hvis reglerne brydes skal man drikke en tår. Regler kan også være at en anden person skal drikke når man selv taber eller når der vendes et bestemt kort. Regler kan også ophæves når man får to ens kort. Det kan selvfølgelig også være sjove regler som f.eks. Hvis der kommer en konge skal en bestemt person rejse sig og og råbe "Det gør skide ondt når jeg tisser" eller gøre en anden skør ting.
Vilde regler: Ikke så mange ændringe, men kun nogle der gør en stor forskel! For det første er jokerne med, og hvis man får en joker, har man tabt det antal kort der ligger i bunken plus fem i tåre. Desuden må man give op til fem tårer når man laver regler. Regler kan ikke ophæves. Der er også kommet to helt specielle regler. Nr. 1. Man kan give den regel at en spiller skal drikke en tår hver gang der kommer et billedkort. Eller Nr. 2. Drikke hver gang der kommer et kort der ikke er et billedkort.
Seks på stribe
Man skal bruge en terning, og der slås om hvem der skal starte!!! Spillet går i sin helhed ud på at se hvilket af de seks opstillede glas med sprut i man skal bælle. Når man har tømt det glas som svarer til nummeret man slog, må man fylde det op med hvad man vil.
Bordchef
Dette er et spil man spiller mens man i forvejen sidder og drikker og snakker sammen. Det skal helst forgå på en bar. En person bliver i starten udnævnt til at være bordchef. På et tidspunkt sætter han tommelfingeren på bordkanten, så alle kan se det. Nu skal alle deltagere gøre det samme når de opdager at bordchefen har gjort det. Den som gør det sidst taber og skal give næste omgang til bordet. Taberen vil desuden også blive bordchef i næste omgang så han får med garanti næste omgang gratis.
Grin
Dette er endnu en af de ølspil hvor det er bedst at der er et lige antal af piger og drenge. Alle deltagere starter med at have bukserne nede om anklerne (underbukser skal man beholde på). Nu skiftes man til at kravle ned under bordet og gøre hvad vedkommende nu har lyst til. Den første som griner skal nu bunde en øl. Normalt tager man deltagerne i rækkefølge men man kan også gøre det sådan at den som griner er den næste der skal ned under bordet.
Power Hour
Dette er en lidt syg leg fra USA. Den går i sin enkelthed ud på at tage en drink (normalt shots af whisky eller tequila) hvert minut i en time. Går man på toilettet skal man når man kommer tilbage drikke 1 shot for hvert minut man kom bagud samt 3 ekstra shots i straf. Kaster man op skal man tage 1 shot for hvert minut man kommer bagud samt 5 shots i straf.
Ølslammers
Alle deltagere skal have en øl i en flaske foran sig. Når starten går gælder det så om at slå sin øl hårdt ned i bordet (sørg for at ramme med hele bunden så den ikke går i stykker) og så bunde den med det samme. Jo hurtigere man bunder jo mindre skum dannes der - bare en lille fidus. Den som er sidst færdig kan nu vælge imellem at skulle bunde endnu en øl eller give næste omgang.
Ølstafet
Alle deltagerne deles op i to lige store hold. Der skal desuden være 2 dommere - en til hvert hold. Nu stilles der et sted 1 øl for hver deltager og 20-30 meter væk laves der så en startstreg. Når en af dommerne råber start skal første mand løbe ned til de åbne øl. Her skal vedkommende bunde den og så løbe 10 gange rundt om øllene. Nu skal han løbe tilbage og først når han har passeret startstregen må den næste løbe. Vinderne er dem som først kommer igennem alle deltagerne på deres hold. Find selv på en straf til taberne eller en gevinst til vinderne - men det er sjældent at taber eller vinder har lyst til at få en øl.
Racerøl
Alle deltagere deles op i 2 hold med lige mange deltagere på hvert hold. Hvis der er et ulige antal deltagere skal den sidste være dommer og sørge for at der ikke bliver snydt under spillet. Hvis der bliver snydt skal dette hold give øl resten af aftenen til det andet hold. Alle deltagere skal sidde med et glas øl foran sig. Når starten går skal den første person på hvert hold tømme sit glas. Når han sætter glasset i bordet må næste deltager begynde. Det hold som bliver først færdig har vundet. Hver deltager fra taber holdet skal nu fylde op for 1 deltager fra vinderholdet samt til sig selv.
Truth or dare, or drink
This game can be played with two or more players, sitting in a circle.
First player starts by asking the person to his/her left a question (personal or otherwise). The person being asked can either answer, take a dare, or take a drink. The catch is that the drink is chosen by the person asking the question. When the dare option is taken, the questioner gets to choose the dare. If the dare is refused, then the person being asked must drink twice the amount. Once the question is answered (or drunk!!), the person being questioned gets to ask anyone of his/her choice, in the group, the next question. And so on...continue on forever if you like!!
Sex Master
The game is simple, sit in a circle boy, girl, boy, girl. Rolls are as follows:
· 2 - Kiss anyone you want, if he/she is not willing then he/she must down his/her beer
· 3 - Drink one
· 4 - Nothing (roll ends)
· 5 - Beer bitch, you must get a beer for anyone who needs a beer. You can be told to drink by anyone.
· 6 - Sex Master (see rules below) roll ends
· 7 - Kiss the person to the right of you and the person to the left drinks
· 8 - Nothing (roll ends, you must drink)
· 9 - Social (everyone drinks)
· 10 - Nothing (roll ends)
· 11 - Kiss the person to your left and the person to the right drinks
· 12 - Drink 12
The Sex Master can rearrange how people are sitting. He/She can also demand that the players take off some clothes. No more than two articles of clothes taken off by one person each time around the circle. The player must leave these clothes off until he/she becomes the Sex Master. The Sex Master also can make anyone drink at any time. The only down side to being Sex Master is you can not pair off anyone with yourself. You cannot be caught making out with anyone when you are the Sex Master except when you roll a 7 or 11. If you roll a 2 when you are the Sex Master then you must drink and pick a new Sex Master. You do not get to kiss anyone at this time. Doubles - split the dice up between two players (male and female) if they roll doubles then you drink the amount they roll, if they don't they drink the amount they rolled and they must kiss. You may not give the dice to the Sex Master! This game is loads of fun. Enjoy!
Strip Tease
Get an even number of guys and girls. Get your favorite type of hard liquor and shot glasses, don't forget the dice. There may be two teams, boys against girls. Sit in a circle and sit boy/girl/boy/etc. Roll the dice to see who goes first.
· Even - take a shot
· Odd - take off a piece of clothing of your choice
· Doubles:
· 1-1 = Make the call (shot or clothing)
· 2-2 = Pass a shot to the person to the right of you
· 3-3 = It's your lucky roll, you go free
· 4-4 = Truth or dare to someone of your choice
· 5-5 = Lucky roll again, put a piece of clothing back on
· 6-6 = Kiss the person to your right
Object: The team with most clothes on at the end wins.
*You may not wanna play this with your boyfriend or girlfriend